De solisten en Rob

Aanvankelijk had ik de solisten ondergeschoven bij de toernee in z'n algemeenheid, maar nu we ook in Amsterdam zijn geweest kan het echt niet langer: ze verdienen een eigen pagina. Al is het maar om al die mooie foto's een plek te kunnen geven.

Maar die pagina moeten ze dan wel delen met Rob. Want die staat ook nog nergens, en wat is dat onterecht! Het hele project was er niet geweest zonder Rob, en zeker niet met ons als koor. De gesprekken met Introdans, het schetsen van de mogelijkheden, het knopen doorhakken, het volhouden en te allen tijde blijven geloven in een goede productie - allemaal Rob. De repetities, waar wij aanvankelijk geen been in zagen (moeten we dit serieus gaan zingen?), wist Rob met zijn enthousiasme toch iedere keer weer boeiend te houden. Het werken met de pianisten, de slagwerkers, de solisten, de Artez-studenten, die elk afzonderlijk hun eigen repetities nog hadden, waar Rob "natuurlijk" allemaal bij aanwezig was. En dan nog de klus om ons allemaal boven elkaar te krijgen zodat alles klopte - allemaal Rob. De perikelen met het conservatorium, de praktische problemen, de microfoons - overal was daar Rob. De voorstellingen zelf, waar heel ons vertrouwen voornamelijk bepaald werd door Rob, die ons er gewoon doorheen sleepte, van de première tot en met het laatste balletgala. We konden alles aan Rob zien: waar de puls zat (met welke maatwisseling dan ook), hoe lang de achtste rust was, waarna alle pianisten en slagwerkers tegelijk hun akkoord moesten laten landen.... aan heel Rob's lichaamstaal kon je de Noces aflezen.

We hebben hem publiekelijk bedankt bij de laatste voorstelling, en ik zal het daar vast nog wel een keer herhalen, maar ook hier heb ik het dan alvast maar een keer gezegd: Rob, DANK JE WEL!

Rob in Utrecht (tot deze foto verleid door Sjoukje en Karin)

Rob in Eindhoven

Rob in Den Haag

En dan nu de solisten. Ik schreef al eerder dat het erg uitmaakt per voorstelling of Janine of Zana zingt, of Saskia of Gula. Ze zijn allemaal goed, maar ze brengen een geheel eigen sfeer mee. Janine heeft veel power en glans, terwijl Zana de partij gevoeliger neerzet. Saskia zingt haar partij met veel rust erin en een goede timing, terwijl Gula een mooi timbre heeft. Die variatie geeft iedere voorstelling weer een andere kleur.

De sopraan 'moet' het stuk beginnen, dat valt niet mee voor Janine en Zana (soms de een, soms de ander). Ze moeten inzetten op de valse noot die vanuit de zaal klinkt, waarop de dansers een prelude uitvoeren met de vier banken. Rob is rotsvast wat het moment van inzet betreft, maar de toon moeten ze zelf pakken. Ze halen die van hun stemvork. Dan is de toon gezet, en mogen ze een vlammende intro zingen, die pagina's lang duurt en waarop de danseressen hun woest zwepende heupbewegingen maken. Wij komen als koor pas op de derde pagina aan bod.

Saskia en Guja's moment is een heel stuk verder, in het tweede deel, als de ouders reflecteren op het verstrijken van de tijd en de andere rol die hun kind gaat spelen. Helemaal alleen zet de mezzo dan in, met minimale begeleiding, nadat zojuist de mannen wild euforisch tekeer gegaan zijn als vrienden van de bruidegom. Met die inzet van de moeder zet Saskia of Guja het stuk ineens weer in een andere versnelling. Een erg mooi moment.

Harry en Janine in Amsterdam

Saskia en Janine in Amsterdam

Solisten inclusief Frans (profundo) en enkele pianisten

Voor een bijna constante kwaliteit zorgen tenor Harry en bas Hugo. Vooral Harry heeft hele stukken solo waarvan je denkt: hoe lang gaat hij dat nog redden? Op hoge toon hele Russische teksten moeten declameren, met overtuiging, en dat avond aan avond. Tijdens onze repetities in september is hij minder goed bij stem, en dan houden wij ons hart vast (wat als hij echt ziek wordt?). Maar hij wordt niet ziek, en hij zingt het iedere avond gewoon weer met evenveel verve. Het "poj te pjesni" klinkt altijd weer als een ijkpunt in het stuk, soms zelfs met snik. Hetzelfde geldt voor Hugo: Hij heeft de meest smachtende melodieën, en hij grijpt zijn kans om die met hart en ziel te vertolken. Wij zijn erg blij met onze beide solistenmannen.

Om niet te vergeten hoe het ook al weer was iedere keer geef ik hier nog even de hele verdeling:

- Sopraan Janine Waardenburg zingt op 7, 8, 13, 20, 22 en 25 oktober, en op 4 en 17 november.

- Sopraan Zana Naidionova zingt op 9, 12, 15, 19, 24, 28 en 29 oktober, en op 5 november.

- Mezzosopraan Saskia Regtering zingt op 7, 8, 9, 12, 13, 15, 20, 22, 24 en 29 oktober en op 5 en 17 november.

- Mezzosopraan Guja Sandholt zingt op 19, 25 en 28 oktober en op 4 november.

- Tenor Harry van Berne zingt alle voorstellingen.

- Bas Hugo Oliveira zingt alle voorstellingen.

- De rol van basso profundo (in duet met de bas) wordt in alle voorstellingen vervuld door ons eigen koorlid Frans van Deurzen.

Hieronder nog een greep uit de vele foto's die er gemaakt zijn!

Janine en Guja

Zana

Saskia (in gesprek met Karin)

Hugo en Janine

Harry

Hugo, Guja en pianiste Ana

Il profundo

Zana, Saskia, Harry (en Hugo) tijdens een soundcheck

Harry en Janine

Zana in Den Haag

Saskia en Harry - Den Haag

Harry en Hugo - Den Haag

Solisten tijdens soundcheck Den Haag

En nu zingen ze ook.

De microfoon moet nog wat bijgesteld worden.